Rubriker

 

Om klubben

 

Bil och MC historik

 

Evenemang - Träffar

 

Medlemsskap

 

Länkar

 

Kontakta klubben

 

Album

 

Gästbok

 

Forum + Köp & Sälj

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Auto Union historik

 

Tillbaks

 

 

1885

Två mekaniker, Winkelhofer och Haenice startade en firma för tillverkning av cyklar under namnet Wanderer Werke AG. 1891 började de bygga bilen Wanderer.

 

1899
August Horch sysslade med reparationer av bilar, han började också bygga sådana. 1904 startade han bolaget Horch Motorwagen Werke AG.

 

1904
Danskfödde Skafte Rasmusen startade tillverkning av små tvåtaktsmotorer i Chemnitz. 1916 bildade han bolaget DKW och tillverkade enbart motorcyklar. 1927 började han också bygga bilar.

 

1910
A. Horch köptes ut ur bolaget Horch Motorwagen Werke AG vartefter han bildade en ny firma under namnet Audi Automobil Werke i Zwikau och tillverkade Audi-bilar i olika modeller.

 

1932
Audi, Horch, DKW och Wanderer bildade Auto Union AG. Då kom symbolen de fyra ringarna. Alla fyra bilmärkena tillverkades fram till krigsutbrottet 1939. Efter kriget tillverkade Auto-Union endast DKW.

 

1958
Bolaget ombildades med kapitaltillskott av Daimler-Benz

 

1965
Daimler-Benz sålde sina aktier i Auto Union till VolksWagen Werke, som därmed också fick inflytande i Auto Union. 1965 försvann DKW och AU 1000 ur tillverkningen och en ny Audi introducerades. Den första nya Audin var en framhjulsdriven sedan med 1,7 liters fyrtaktsmotor. Bilen var baserad på DKW F102 och den stora nyheten var övergången från tvåtaktsmotorn. Snart efter introduktionen följdes modellen av flera varianter på motorstyrka och utseende; Audi 60, Audi 75, Audi 80 och Audi Super 90 (modellnumret indikerar hästkraftantalet). Bilen gick att få med två eller fyra dörrar samt även som tredörrars stationsvagn kallad Variant. Motorerna som hade utvecklats i samarbete med den tidigare Auto Union-ägaren Mercedes kallades för mellantrycksmotorer, vilket angav att kompressionsförhållandet var högre än för normala bensinmotorer.

 

1966
Auto Union blir ett helägt dotterbolag till VW.

 

1969
Audi 100 introduceras. När Volkswagen köpte Auto Union var deras plan snarare att utnyttja fabrikskapaciteten i Ingolstadt till att producera VW-modeller än att framhäva Audi som en stark individuell biltillverkare. Audis ingenjörer var däremot av en annan åsikt. I hemlighet utvecklade de en ny, stor och imponerande sedan; Audi 100. Trots att Volkswagen på den tiden föredrog luftkylda svansmotordrivna bilar såg de en potential i den här nya Audin och tillät att den sattes i produktion. Årsmodell 1969 introducerades som en fyrdörrars sedan med fyrcylindriga motorer på 80, 90 (Audi 100 S) eller 100 hästkrafter (Audi 100 LS). Senare följde en tvådörrars sedanmodell, liksom Audi 100 GL med 115 hästkrafter, som känns igen på dubbla runda strålkastare i stället för de rektangulära. Under året sker också en förändring i företaget på så sätt att det som tidigare var Auto Union AG nu blev Audi NSU Auto Union AG, fortfarande ägt av Volkswagen.

 

1973
Audi 80 föds och ersätter Audi 60 - 90. Det var den första Audi-modellen som hade en tvillingsyster med VW-emblem - Volkswagen Passat.

 

1974
Ännu en revolutionerande bil intoduceras, nämligen Audi 50. Med den här modellen blev banden med VW allt tydligare, eftersom exakt samma bil såldes parallellt under namnet Volkswagen Polo. Tyvärr ledde detta också till slutet för den enda lilla Audin före introduktionen av Audi A3, eftersom den fick svårt i konkurrensen med den billigare VW Polo.

 

1976
Den andra generationen av Audi 100 presenteras. Förutom att karossen var helt omarbetad fick bilen en ny 2,1 liters femcylindrig rak motor med bränsleinsprutning.

 

1979
Lansering av den andra generationen av Audi 80.

 

1983
Fyrhjulsdrift introduceras på Audi 80.

 

1985
Audi NSU Auto Union AG byter namn till Audi AG med huvudkontor i Ingolstadt.

 

DKW F8-sista trädekan.
1939 visades DKW F8 för första gången. Den är en vidareutveckling av F7:an och karossen skiljer bara i detalj från föregångaren. Motorhuven har dubbla rader med luftspringor och grillen har lodräta stöttor istället för vågräta. Nyheterna under skalet var desto fler. Här användes för första gången den typ av lådprofilram som kom att känneteckna DKW ända in på 1960-talet. Tvärliggande bakfjädring behölls dock. F8:an var en av de få tyska bilar som tillverkades under de första åren av andra världskriget. Många av 30-talets dekor kom att överleva kriget.

 

DKW 3=6
DKW 3=6 var en sk. Sonderklasse och var mera storslagen än föregångaren som hade två cylindrar (Meisterklasse). Den nya Sonderklasse var försedd med en motor med tre cylindrar. Bilens eleganta linjer med låg strömlinjeformad front var en bidragande orsak till att man placerade kylarpaketet bakom motorn som åren 1953-55 gav 34 hästar. DKW bilarna moderniserades avsevärt 1955 då de fick bland annat större vindruta. Dörrarna var fortfarande hängda i bakkant. Detta var den så kallade "Der Grosse 3=6" med typbeteckningen F93. Från 1956 gav 900 cc's motorn 38 hästkrafter vilket innebar en teoretisk topphastighet på 123 km/h. Accelerationen 0-100 km/h tog 29 sekunder. För konkurenten VW 1200 tog det 38 sekunder. 1958 kom modellen Auto-Union 1000.

 

Tillbaks